З досвіду роботи

                                             

    Опис досвіду роботи вчителя української мови та літератури Єрьоменко Олени Гергіївни з проблеми «Використання інтерактивних технологій на уроках української мови та літератури»

  Життєве кредо:


            

 Педагогічне кредо: Учень – не амфора, яку потрібно наповнити знаннями, а смолоскип, який треба запалити!

      Світ, у якому ми живемо, складний і динамічний, сучасне життя розвивається бурхливими темпами. Традиційне навчання з його авторитаризмом, орієнтацією на середнього учня не відповідає вимогам часу. У нашій державі гостро постала проблема перебудови й оновлення  системи освіти. Сучасність висуває нові вимоги до людини, пропагує інші цінності.

     Тому  необхідно  перейти  від «передачі знань» до «навчання вчитися», «навчати жити». Сучасного учня  треба  навчити осмислювати тему, а він вже потім шукатиме інформацію, яка допоможе реалізувати проблему. Тому повернути учням інтерес до шкільних предметів, зробити навчання цікавим, посилити бажання учитися спонукало мене до пошуків.  На мою думку, сприяти вирішенню поставлених перед освітою завдань мають інтерактивні технології навчання. Саме цим обумовлюється актуальність представленого досвіду.

Науково-теоретична база

        Розробку елементів інтерактивного навчання ми можемо знайти в працях В.О. Сухомлинського, учителів-новаторів 70-80-х років (Ш.Амонашвілі, В. Шаталова, С. Лисенкової та ін.),  І. Г. Єрмакова, Д. О. Пузікова, Г. М. Несен, І. В. Родигіної, Л. В. Сохань  (компетентнісний підхід до навчання);  Л. І. Пироженко (інтерактивні технології);  О.І. Пометун («Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання»).

    Мета досвіду

    Удосконалювати професійні знання  щодо впровадження інтерактивних методів на уроках української мови та літератури з метою створення атмосфери співробітництва, взаємодії вчителя та учня; розвитку соціальної та громадянської компетентності дитини; створення оптимальних умов для розвитку  творчих здібностей дитини.

     Інтерактивне навчання – це така форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну мету:створити  комфортні умови  навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Уроки  української  мови  з  використанням  інтерактивних  технологій допомагають систематизувати та закріпити знання учнів із важливих тем мовленнєвої, мовної, соціокультурної, діяльнісної змістових ліній  мовного компонента.

      Урок із застосуванням інтерактивних технологій – це якісно новий тип уроку, на якому учитель узгоджує методику вивчення нового матеріалу з методикою застосування новітніх технологій, зберігаючи наступність по відношенню до традиційних педагогічних технологій. Ці технології допомогають учням завжди бути в «зоні комфорту».

         Інтерактивні технології навчання стимулюють потребу учня в реалізації свого потенціалу. Використання інтерактивного навчання, на відміну від інших систем навчання, дозволяє значно збільшити відсоток засвоєння інформації (до 90%); навчання орієнтоване, на відміну від традиційного, не тільки на засвоєння знань, але й на розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінювання. Головним джерелом мотивації є інтерес самого учня, у результаті чого навчальній діяльності притаманний високий рівень активності. Учитель, виступає як рівноправний партнер учнів, виконує організаційні та консультаційні функції.

Спільна діяльність учнів у процесі пізнання, засвоєння навчального

матеріалу означає, що кожен робить свій особливий індивідуальний внесок,

йде обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. Причому відбувається

це в атмосфері доброзичливості та взаємної підтримки, що дозволяє не тільки отримувати нове знання, але й розвиває саму пізнавальну діяльність, переводить її на більш високі форми кооперації і співробітництва. Учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.  

                                    Схема 1 (інтерактивний метод)

учень

 


Учитель

     

учень

 

 


учень

 

 

         Технологій інтерактивного навчання існує величезна кількість. Кожен учитель може самостійно придумати нові форми роботи з класом. Це залежить насамперед від рівня підготовки класу, від того, старша це чи середня ланка, від того, наскільки довірливі та доброзичливі стосунки між учителем і учнями. Інтерактивні форми можуть бути присутніми в якості окремих елементів на певних етапах уроку або можуть використовуватися протягом усього уроку.

            Опишу деякі інтерактивні методи, форми та прийоми роботи, які я використовую у своїй педагогічній практиці.

    На уроках української мови та літератури надаю перевагу роботі з  інтелект- картами (ментальними картами). Вони  розвивають творчі здібності учнів, мислення, уяву,  підсилюють мотиваційний аспект.   Цей метод я використовую на різних етапах уроку. Мовленнєва зарядка проводиться у формі «мозкового штурму» за певною ситуацією і нам на допомогу приходять інтелект-карти. На етапі рефлексії для підсумкового контролю, для систематизації тематичного матеріалу, повторення вивченої теми я також використовую  ментальні карти   зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі.

          Використовую інтелект-карти на своїх уроках з метою :

1) роботи з лексичним матеріалом: нові слова – терміни, поняття;

2) роботи з граматичним матеріалом;

3)  навчання усного монологічного вислову за допомогою вербальних опор:

розумова карта виступає в якості вербальної опори висловлювання.

4)  ефективно використовувати карти при підготовці до іспиту, оскільки на запам’ятовування і повторення інформації витрачається менше часу, її відтворення стає більш осмисленим.

6) представлення результатів проектної діяльності: можна відтворити  у вигляді розумової карти весь процес створення проекту, або тільки результати проекту, нові ідеї і т. інше, а потім під час представлення проекту пояснюється все те, що зображено на карті;

7) під час вивчення  творчості  письменників , поетів можна складати карти , які можуть включати в себе їх основні твори, асоціації до них, рядки з віршів, крилаті вирази, біографію письменників.

  Подаю фрагмент уроку української літератури в 11 класі за темою «Л. Костенко Маруся Чурай». Духовне життя нації крізь призму нещасливого кохання» з використанням ментальної карти.

Виконавчо-діяльнісний етап

 Конструювання учнями знань і навичок

Вступне слово вчителя

Виступ літературознавця

Роман у віршах — різновид змішаного жанру, що поєднує багатоплановість, епічні принципи розповіді з суб’єктивністю, при-таманною ліричним творам. Роман у віршах став популярнимХIХ—ХХ ст. Межують з ним драматична поема, віршована повість. В Україні помітне пожвавлення цього жанру спостерігається 60–70 рр. XX ст. (хоча представлений він й у 30–50 рр.: «Марина» М.Рильського, «Червоногвардієць» В.Сосюри) «Поліська трилогія» О.Підсухи, «Молодість брата» Л.Первомайського, «Маруся Чурай» Ліни Костенко.

Роман у віршах — одна з найскладніших літературних форм, суть якої полягає в тому, що у великому художньому полотні епічний спосіб зображення життя через систему подій і розгорнутий сюжет, через змалювання сформованих характерів поєднується з глибоким ліризмом — віршованою, емоційно забарвленою мовою, з безпосереднім вираженням внутрішнього стану й почуттів автора.

Робота з ментальною картою

1.Якими лініями розгортається сюжет твору?

2. Композиційно ці дві лінії становлять цілісність. Доведіть це.

3.Визначте проблематикутвору.

4.Визначте риси літературного стилю.

5.Що поклала в основу свого роману Л.Костенко?

6.Хто така М.Чурай за переказами народу?

 


 

      Учні можуть, як самі складати інтелект-карту, так і за допомогою вчителя. Карту можна скласти як вручну, так і за допомогою комп’ютерних програм, яких велика кількість: www.coggle.it,  www.mindnode.com,   www.mindmeister.com,   https://bubbl.us/   (додаток 1)

     Цікавий метод, який використовую,   компаративний аналіз, що ґрунтується на виявлення спільного й відмінного в літературних явищах шляхом їх порівняння.   Використання компаративного аналізу значно сприяє піднесенню якості навчального процесу, привертає увагу учнів до надбань як світової літератури, так і української. Мета  компаративного аналізу – глибше розкрити ідейно-естетичну сутність кожного з порівнюваних творів чи процесів: дати історико-літературне пояснення відповідностей або відмінностей літературних явищ різних письменств; сприяти розумінню духовної єдності і національної своєрідності різних літератур в культурно-історичному розвитку суспільства. Компаративний метод доцільно використати, вивчаючи теми: М. Коцюбинський «Тіні забутих предків» - В.Шекспір «Ромео і Джульєтта», Л. Костенко «Маруся Чурай» - Л. Українка «Лісова пісня», І.Котляревський «Енеїда»- Вергілій «Енеїда», І.Франко «Фарбований Лис»- індійська народна казка «Фарбований шакал» (додаток 2)

      Подаю фрагмент уроку української літератури  в 11 класі за темою «Ліна Костенко. Громадянська позиція митця. Роль та значення в суспільному та культурному житті України. «Моя любове, я перед тобою» — роздум про збереження особистості у вирі розбурханих почуттів ліричної героїні» із використання компаративного аналізу

Узагальнення й систематизація учнями отриманої інформації                                                            

Робота з таблицею. Компаративний аналіз

Автор, назва твору

Ліна Костенко «Моя любове, я перед тобою»

Франческо Петрарка «Сонет 132» (переклад       Г. Кочури)

Жанр

 

 

 

Тема

 

 

 

Iдея

 

 

 

Персонажі

 

 

 

Сюжет

 

 

 

Особливості римування

 

 

 

Віршовий розмір

 

 

 

Засоби художньої виразності

 

 

   

        На своїх уроках часто використовую   флешкартки –  двосторонні картки невеликого розміру зі словами та виразами, які допомагають за короткий проміжок часу запам’ятати узагальнену й структуровану інформацію. Саме методику з використання флешкарток  вважаю    одним із найкращих способів запам’ятовування слів, словосполучень, сталих виразів.

         Перевага флешкарток у тому, що їх можна використовувати на будь-якому уроці у початковій, середній та старшій школі на всіх етапах уроку. Окрім цього, це досить ефективний спосіб перевіряти й закріплювати свої знання самостійно.

      Виготовити флешкартки можна за допомогою комп’ютера, оскільки в мережі є досить багато сайтів, які містять програми, за допомогою яких можна створити картки( «Study Stack» , «Anki», і «Pro Profs»,  і«Flippity», і «Flach cards»)  У програмах можна надрукувати ті слова, які стосуються вашої теми.

      Ще один спосіб для створення флешкарток – виготовити їх з паперу одного формату, куди внести відомості, необхідні для розгляду окремої теми. З одного боку від руки пишеться слово, або можна вирізати його з будь-якого журналу, газети, а на іншому – його значення, приклади вживання, можна прикласти зусилля і знайти малюнок, який відповідає вашій тематиці. Знову ж таки можна звернутися до комп’ютерних програм і створити картки там, потім їх роздрукувати та склеїти. Для багаторазового використання флешкартки можна заламінувати.

       Зазначена форма роботи може проводитися як у класі, так і вдома. Діти навіть можуть самі створювати флешкартки як один з видів домашньої роботи, у такому випадку інформація запам’ятовується ще на стадії підготовки. Тематика флешкарток може бути різноманітна, обмежень ніяких немає. (додаток 3)

    Метод «Інтерв’ю» (робота в парах або групова) допоможе учням повторити відомості щодо прямої мови і діалогу, закріпити навички розстановки розділових знаків при прямій мові, допоможе поповнити знання про значення грамотності для розвитку кожної людини.

     Ресурси: 5 аркушів білого паперу А-4, 5 аркушів анкети з питаннями, 5 маркерів.

     1 крок. Учні діляться на 5 груп або працюю в парі. Кожна група отримує 1 аркуш білого паперу А-4, маркер, лист анкети з питаннями: Що називається прямою мовою?   Чим пряма мова відрізняється від непрямої?  Які розділові знаки ставляться, коли пряма мова стоїть після слів автора?  Які розділові знаки ставляться, якщо пряма мова стоїть перед словами автора?   Які розділові знаки ставляться, коли слова автора переривають пряму мову?

     2 крок. У групі вибирається (за бажанням або жеребкуванні) учень, який бере інтерв’ю,  буде задавати питання анкети кожному учаснику групи,  записувати відповіді.

     3 крок. Після того, як в кожній групі було проведено інтерв'ю і записані відповіді на питання, учні кожної групи оформлюють відповіді на кожне питання, використовуючи такі схеми: А: "П". "П", - а. А: "П?" "П?" - а. Відповіді записуються на аркуші паперу А-4 і вивішуються по периметру класу. (А - автор, «П» - пряма мова).

     4 крок. Усі учні ходять по класу і знайомляться з роботами один одного.

 У  якості домашнього завдання учням пропонується скласти діалог з одним із однокласників на тему? "Що б ти змінив у своїй школі для того, щоб освіта була якісною?"

 

         Одним з ефективних методів є джигсоу.

         Джигсоу – це мобільний, інтерактивний вид роботи (самостійне опрацювання теми з подальшим аналізом та презентацією)

Матриця джигсоу з теми «Літературні казки», 5 клас

Клас поділено на три групи:

«Брунька» (виконання елементарних завдань середнього рівня),

«Квітка» (завдання достатнього рівня),

«Ягідка» (завдання підвищеної складності)

 

Коментар учителя:

-        Ми продовжуємо працювати над темою за допомогою джигсоу-презентацій. Попередньо вже заготовлений матеріал для цієї цікавої роботи. Тож почнімо!!!

-        Група «Брунька»: знайти відповідні тлумачення понять з теорії літератури.

-        Група «Квітка»: створити прайс-реліз теми «Літературні казки».

-        Група «Ягідка»: опрацювати статтю підручника й оформити асоціативну схему «Казка в моєму житті»

 

Група

Завдання

Очікуваний результат

Допоміжні матеріали

«Брунька»

Знайти відповідні тлумачення понять із теорії літератури

Схема «А я знаю…»

 з її подальшою презентацією

Ватман із картками-заготовками, які прикріплюються двостороннім скотчем

«Квітка»

Створити прайс-реліз теми «Літературні казки»

Постер «Літературні казки» з подальшою рекламою

Оформлення може бути на дошці, матеріали прикріплюються магнітами

«Ягідка»

Опрацювати статтю підручника й виконати візуалізацію

Асоціативна схема «Казка в моєму житті» з подальшим асоціативним висвітленням

Презентація на екрані зі словесним доповненням

 

 

Використання пазлів на різних етапах уроку – це можливість зацікавити учнів, ввести ігрові моменти в урок, мотивувати учнів до виконання певних завдань. Пазли корисні для розвитку логічного мислення , уяви, пам’яті, уваги.

Зрозуміло, що використання он-лайн пазлів можливе лише за умови, що в учнів є смартфони із доступом до Інтернету, або якісний Wi-Fi.

Про ефективне використання пазлів можна говорити лише тоді, коли діти будуть не лише складати картинки, адже для них це елементарно, а й виконувати певні завдання. (додаток 4)

Режим доступу :  https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1052c74d77d4

 

 


         Спробувала використати гру «Доміно», яка дітям сподобалась. Перш за все, доміно вчить дітей вмінню грати в колективі.  Дитина звикає діяти за правилами і виконувати певний порядок дій. Такі ігри розвивають зосередженість, уважність, логічне мислення, здатність до аналізу ситуації. Під час гри дитина вчиться порівнювати і зіставляти об"єкти. Таким чином, відбувається знайомство з базовими поняттями логічного мислення (рівність-нерівність). (додаток 5)

У процесі  підготовки до   уроків я  використовую сучасні можливості Інтернету, а саме:

http://polka-knig.com.ua/book.php?book=368  тренувальні тести;

https://zno.osvita.ua/ukrainian/  ЗНО онлайн;

https://zno.osvita.ua/ukrainian/  електронна бібліотека;

https://quizizz.com/profile/5f65baa55b5558001b1e46aa онлайн-сервіс, який дозволяє навчатися за допомогою навчальних інструментів та ігор;

https://www.liveworksheets.com/  ресурс зі створення тестів, завдань;

https://learningapps.org платформа готових завдань з української мови та літератури;

https://www.canva.com ресурс зі створення презентацій

 

  Я розробила власні інтерактивні  онлайн – вправи,  які зробили мої уроки більш ефективними та цікавими. (http://eremenkoolena.blogspot.com/p/blog-page_90.html)

 

 

Висновки

     При застосуванні інтерактивних методів навчання в теорії та практиці навчання, можна зробити висновок, що запорукою успішної мовної активності учнів є нетрадиційні форми уроків, у ході яких учні розширюють знання, що дозволяє учням брати активну участь в обговоренні.

 

        Такі форми проведення уроків як інтерактивні дають можливість не тільки підвищити  інтерес учнів до української мови та літератури, а й розвивати їх творчу самостійність, навчати роботі з різними джерелами знань.

      При виконанні завдань з української мови та літератури, побудованим згідно з технологією інтерактивного навчання, створюються умови для формування здатності мислити нестандартно, по-своєму бачити проблемну ситуацію, вихід з неї; обґрунтовувати свої позиції, свої життєві цінності; розвиваються такі риси, як уміння вислуховувати іншу точку зору, вміння співпрацювати, вступати в партнерське спілкування, виявляючи при цьому толерантність у ставленні  до своїх опонентів, необхідний такт, доброзичливість до учасників процесу спільного знаходження шляхів взаєморозуміння, пошуку істини.

 

Список використаних джерел:

 

1.    Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології: Навчальний посібник. – К.: Академвидав, 2004.

2.    Життєва компетентність особистості: від теорії до практики. /За ред. І.Г.Єрмакова. - Запоріжжя, 2005

3.     Інтерактивне навчання на уроках української мови та літератури /Упоряд. К.Ю.Голобородько, Н.П.Ткаченко. – Харків: Вид. група «Основа», 2007 (Б-ка журн. «Вивчаємо українську мову та літературу»;  Вип.. 4 (41).

4.    Нетрадиційні уроки. Українська література 5-12 класи/ Укладач Л. Нечволот. - Харків, 2007.

5.    Орищин Р., Залюбовська. Л.Інтерактивні технології на уроках української літератури. - Тернопіль, 2008.

6.    Study stack  https://www.studystack.com/flashcard-2497626

7.    Guizlet   https://quizlet.com/latest

8.    Liveworksheets  https://www.liveworksheets.com/

9.    Learningappshttps://learningapps.org/index.php?page=2&s=%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%80%D0%B8%20%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%8C

10. Зображення - Google